Herinrichting Czaar Peterstraat

Locatie
Amsterdam

Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam

Disciplines
Monitoring

Looptijd
2022-2023

In het kader van project Binnenring in Amsterdam is de Czaar Peterstraat opnieuw ingericht. Dit wordt gedaan om meer ruimte te maken voor het toenemende fietsverkeer en het openbaar vervoer. Ook wil de gemeente Amsterdam de verkeersveiligheid verbeteren en waar mogelijk het voetpad anders inrichten voor meer doorloopruimte, het parkeren van fietsen of groen.

Om te bepalen of de nieuwe verkeerssituatie niet gaat zorgen voor overlast bij omwonenden heeft BouwRisk samen met zusterorganisatie CRUX Engineering een uitgebreid trillings- en geluidsonderzoek uitgevoerd. Gedurende dit onderzoek hebben wij ons met name gericht op het tramspoor, de tramhalte en het deel waar de tram het hartstuk naar het strengelspoor passeert. De huidige situatie is gemonitord en inzichtelijk gemaakt. Op basis van meetgegevens en berekeningen is vervolgens voorspeld welke geluids- en trillingsniveaus na de herinrichting (in de nieuwe situatie) te verwachten zijn.

BouwRisk en CRUX Engineering zijn expert in het uitvoeren van objectieve metingen om inzicht te geven in hinder en kans op schade door trillingen en geluid in de gebouwde omgeving. De opdracht voor het project Czaar Peterstraat is tot stand gekomen door een eerdere succesvolle samenwerking tussen BouwRisk, CRUX Enigneering en de gemeente Amsterdam op een soortgelijk project.

Het grootste risico van de herinrichting was de hinder en overlast naar aanleiding van de gekozen ontwerpvariant. In samenwerking met gemeente Amsterdam en CRUX Engineering, zijn preventief metingen en beschouwingen uitgevoerd naar eventuele veranderingen van geluid- en trillingsniveaus op naastgelegen panden als gevolg van de herinrichting. Hiermee is het risico op hinder beheerst. Met behulp van de metingen werd het verleggen van trambaan, tramhaltes en rijbaan beoordeeld.

De geluidsmetingen zijn op verschillende locaties zowel bemand als onbemand uitgevoerd. Middels de bemande geluidsmeting was het mogelijk het brongeluid van de verschillende type trams en voertuigen vast te stellen. Tijdens de bemande geluidsmeting wordt tevens bewaakt of andere bronnen veelvuldig aanwezig zijn en mogelijk leidend in de gemeten equivalente geluidsniveaus of maatgevende trillingen.

Om de trillingen bij de bron (tram) te bepalen heeft Bouwrisk trillingsmetingen op verschillende afstanden van de trambaan en rijbaan uitgevoerd. Tijdens de bemande trillingsmetingen is er een relatie gelegd tussen de gemeten trillingen op een gevel en het type voertuig. Bemande metingen zijn zowel tijdens de (ochtend)spits uitgevoerd als erbuiten.

Op basis van deze metingen zijn de huidige geluidniveaus en trillingsintensiteiten inzichtelijk gemaakt en zijn de bronniveaus bepaald. In rekenmodellen zijn deze bronniveaus toegepast om de geluidniveaus en trillingsintensiteit in de heringerichte situatie te berekenen. Vervolgens heeft BouwRisk een vergelijk gemaakt tussen de resultaten van de huidige en heringerichte situatie. Uit dit vergelijk blijkt dat de trillingen en geluidniveaus over het algemeen afnemen. Voor trillingen geldt dat de toenamen zeer beperkt zijn en naar verwachting niet tot nauwelijks voelbaar zijn. Ter plaatse van de nieuwe tramhalte wordt een toename (+4dB(A)) verwacht van het geluidniveau. Ter plaatse van de huidige tramhaltes neemt het geluidniveaus af (-7dB(A)), waardoor de toename ruimschoots wordt gecompenseerd.

Alle meetgegevens, berekeningen en conclusies zijn gepresenteerd tijdens een bewonersavond. Tijdens deze avond hebben we met behulp van een presentatie de resultaten van de uitgevoerde metingen aan een grote groep belangstellenden kunnen toelichten en hiermee de bewoners gerust gesteld. Door te kiezen voor deze transparante aanpak qua monitoring is het draagvlak onder de bewoners vergroot en zijn de meeste bezwaren voorkomen.

Site by Alsjeblaft!